Parislis

Sluta utnyttja oss! - Dollarstore.
Här tänkte jag bara lägga upp ett inlägg där jag skulle gratta farmor på sin 92års dag... som iofs var igår. Men jag ringde henne igår och hon lät glad över alla gratulationer hon fått. 
Men sen såg jag en sak i min garderob när jag höll på att städa undan lite. Blev förbannad och kände att; 
- Om detta kan så, bara ett ända litet frö, i någons huvud så är jag mer än glad.
Som vissa kanske vet så hade jag i början av året 2 månaders praktik, som seda ledde till totalt 12 arbetsdagar med lön. Men efter det var telefonen tyst. Jag försökte höra av mig och fråga om de behövde mig snart igen, men fick inga svar. Jag hade blivit lovad att ta över ens pass när denne skulle på sommarledigt. Men det blev inget av med det. Var många av vikarierna som blev portskjutna för att de istället valde att ha sommarvikarier från skolan. Nu när det gått ett par månader utan att få varken svar eller liknande så tänkte jag sträka ut min hand till er. Öppna min slutna näve och visa vilket jävla skitföretag dem är. I början gav jag dem verkligen bara positiv kritik. Hade jätte trevligt med alla jag jobbade med (som jag fortfarande tycker om, förrutom butkschefen...) och älskade uppgifterna jag fick. Men när jag fick höra av dem att de inte hade råd att låta mig jobba och från arbetsförmedlingen att de inte behövde arbetare så var jag måttligt förvirrad i huvudet. Hur var det egentligen? Hade inga pengar eller behövde de inga arbetare? Men för varje gång jag eller folk jag känner är där inne så ser/hör vi alltid någon ny som antingen är praktikant eller ny vikarie. 
De gör verkligen allt för att spara så mycket pengar som möjligt genom att ta emot nya praktikanter och låter dem sedan vara vikarier en kort stund innan de byter ut oss igen. Hur är detta ens lagligt?! 
Blir så förbannad och ledsen för mig och alla andra som blivit kastade i smutsen efter att vi verkligen gjort vårt yttersta för att få jobba och hjälpa till där. 

Jag och svärmor har dock skrivit ett långt brev angånende, dels detta, och även hur jag generellt bara blir påkastad praktikplatser från arbetförmedlingen. Får eventuellt jobb en kort stund och sedan sitter jag här utan arbete igen, innan jag tillslut får ännu en praktikplats... trots att det kan vara företag med samma arbetsuppgifter som jag redan kan.
(Detta har inget med platsen jag är på nu. Det var frivilligt och jag ångrar ingenting.) 
 
Får se om jag ens får något svar från dem som ska få våra arga brev. 
Tack om ni orkade med att läsa detta. Behövde verkligen bara ventilera lite. 
Simon G

Det är så tråkigt när företag gör så, brukar kallas för "rullbandstekniken" och det är en del företag som kör på det sättet :/

Svar: Det är riiiktigt tråkigt faktiskt. Speciellt när man gör sitt yttersta för att få vara kvar och så blir man kastad i papperskorgen för att de är snåla. :C
Parislis

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress