Parislis

Ute på havet med fiskarna - Irland
Lördagen 5/5 - 2018
Nu kom dagen som jag var som oroligast för. Vi skulle ut på havet, i en båt, i flera timmar... för att fiska. Vi drog till Kinsale tidigt på morgonen för att vara där innan båten anlände runt 9 tiden. Fredrik och jag gick runt på hamnen för att leta krabbor och räkor innan båten skulle komma. 
Denna söta lilla båt hoppade vi på! 11 pers var vi som totalt! ↓
Vi hoppade på båten, la våra väskor och annat mitt i båten och chillade medan han började köra ut oss mot havet. Varken jag eller Fredrik har någonsin provat att fiska genom att pilka. Så denna gång var en första. Kaptenen Carol hjälpte oss med att få fast krokarnas, gav oss var sitt spö och visade sedan var och en hur man skulle göra. Fredrik var den som fick napp först, en annan var den första som fick fisk, men jag var den som fick upp och sparade första fisken! Vi stannade på ett ställe, fiskade lite, körde till ett annat och fiskade lite. På vissa ställen fick vi fisk och på andra fick vi inte. Vi gled längre och längre ut på havet. När havet blev väldigt vågigt så mådde Timothy illa och fick mig att må illa. Så jag la ifrån mig allt för att bara kolla på hur vackert allt var. Men jag hoppade in igen efter att vi börjat köra mot lugnare vatten. Emellanåt drack vi lite kaffe, tog en macka och forsatte sedan. 
Många gånger kom kroken i ögat och annat... nä, jag var väl inte direkt ett fan av att behöva bryta lös kroken som riktigt kraskade inne i fisken. Så ropade bara lite försiktigt på hjälp för att antingen Fredrik, Kaptenen eller någon av de andra som åkte med, skulle hjälpa mig. Usch, och se dem ligga i en balja utan vatten och försöka "andas". Usch mitt hjärta gjorde så ont. 
Kaptenen! Ägaren av båten och "företaget". ↓
Vi valde bara att ta med oss en torsk och två makrillar hem för middag. Berit charmade även en av männen så att han kunde file våra fiskar... tihih, grlpwr.
Efter allt detta sa vi hejdå och körde hem. Heeeelt slut! Berit och Timothy tog sig en lur innan de skulle bli mat. Vi gick ut en vända på stan igen och tog en öl med vårat brända ansikte. 
Åt blåmusslor, kammusslor, en fräsch sallad och potatisgratäng. Lyx, lyx, lyyyx!
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress