Parislis

Magiska bilder - Irland
Fredagen 4/4 - 2018
Denna vackra dag tog vi bilen iväg till Cahir Castle. Fredrik och jag gick in själva medan Timothy och Berit gick och fikade. Vi började direkt att fota de fina fåglarna som höll till runt slottets vallgrav. Slottet i sig var väldigt vackert, men när man skulle betala och utforska så... var det en besvikelse tyvärr. Slottet var i princip tömd från allt. Det fanns bara ett par kanoner och i ett rum stod det några möbler. Annars klättrade man bara i trappor och möttes av tomma, vita, kalla rum. Men det fanns åtminstonne fina växter och stenar att fota!
När vi kom ut möttes vi av Fredriks faster och hennes man igen. Han hade varit söt och köpt ett vykort till mig  med slottet som motiv, eftersom han hört att mamma gärna ville ha ett. Tack!
Efter detta körde vi in för att hitta någon god restaurang att luncha på. Glömde dock helt bort att fota denna gång... men jag och Fredrik tog en fet kyckling, potatis, mos, någon smarrig sås och grönsaker. Efterdet tog jag och Timothy efterrätt... för alla vet ju om att det finns en extra mage för desert! Duh! Var en chockladbrownie (som var lite för lös för min smak) en söt skuren jordgubbe, grädde och en liten kopp med apelsin-vaniljsås. Gott ändå ju! 
 
Vi fortsatte min roadtrip mot "The V" som då var två berg som möttes som ett v. Var så jefla vackert och coolt. Tyvärr fick man inge med den rätta känslan på bilderna men gud... så vackert Irland är! Här nedan skrek Fredrik åt Berit att stanna och låta oss fota. Allt det här gröna som syns är rhododendron buskar. Så när blommorna har slagit ut så är det bara röd/rosa så långt som man kan se. Wowowowo! 
Denna sten minns jag att Timothy berättade en historia om. Att det var en militär som älskade sitt land så mycket att de valde att begrava honom ståendes och vänd ut mot det vackra! Alltså... kolla så fint!
På vägen svängde vi in till denna magiska kyrka. Alltså wow, det är verkligen den vackraste jag sett! Tycker att kyrkor och slott är det absolut vackraste som finns. Sen att Irland är helt proppat med kyrkor gör mig verkligen inte upprörd. 
Denna kyrka var öppen för oss att gå in i. Precis när vi kom så satt det ett par människor i bänkarna och det stod munkar längst fram. Vi hörde bara slutet av deras ritual innan de gick iväg och försvann. Vi gick igenom en annan dörr jag inte fotade, där vi tände var sitt ljus för de döda och de sjuka. Jag är väl inte direkt den som tror på sådant eller är religiös på något sätt... men det var ändå mysigt och kändes bra. 
Denna kyrkogård är bara för munkarna. Alltså wow. Tänk på alla historier som ligger nergrävda där. 
 
Efter en tids körande kom vi förbi detta slott. Som är bebott. Så vi kunde inte gå in. Men att bara få stå bredvid en rinnande sjö och kolla på denna fantastiska byggnad i solen. Wowow!  
Sen tyckte verkligen Fredrik att jag skulle fota denna söta bil! Titta vad söt den är! Vill bara nypa den i ... kinderna? 
 
Innan vi skulle åka hem för att äta så stannade vi till vid typ världens vackraste strand! Tror den hette "Inchydoney Beach" om jag inte är heeelt ute och cyklar. Fredrik sprang ju med en gång ner för att leta efter insekter och djur. Jag stannade kvar uppe, satte mig i gräset och fotade. Var så fridfullt att bara sitta där och känna vinden i håret och höra havets vågor. Dock hade de ju sämsta toaletterna som man fick känslor av att vara mitt ute i en jungel... brrr! 
 
När vi väl kom hem så gick vi raka vägen till Engelska marknaden för att köpa mer fisk - utifall att vi inte skulle få upp någon på fiskerundan imorgon. Vi köpte kammusslor och Fredrik fick smaka ostron. Vi delade sedan upp oss. Fredrik och jag gick lite på stan. Köpte en present till mamma och satte oss sedan för att dricka en öl. Ungefär en timme senare kommer Timothy fram och ber om nyckeln. Då visar det sig att de gått fram och tillbaka till huset och staden för att hitta oss. Deras nyckel hade tydligen ramlat ur i bilen och hade inte tagit med sig mobilen. Haha, åh herre gud! Så då hade de själva varit och handlat mat och glass. Oops! 
Till middag blev det iallfall väldens godaste kycklingburgare! 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress