Parislis

Fyllefest - Irland
Söndag 6/5 - 2018
Denna sista hela dagen vi har kvar på Irland blev en spontan busstur ut till något annat coolt slott! Men FÖRST åt vi makrill, torsk, potatisklyftor och sallad till frukost. Muums! Våra fiskar var super goda och knappt några ben i.
Sen gick vi in till stan, Fredrik bytte ett par byxor och sedan tog vi bussen i ca 20 mins. Vi satt längst upp och längst fram, så att man verkligen kunde se över de höga murarna och buskarna som täckte många av de vackra husen. Det var ett sådant otroligt väder denna dagen också, så att få en liten promenad till slottet, längst med sjön, var verligen inget att klaga på. Vi förväntade oss att slottet var som de flesta, att man skulle gå in och kolla på en massa gamla möbler och tavlor som är kvar från gamla tider. Men så var det absolut inte (fanns ett par rum som hade någon kanon och historie skyltar)!
Vi fick två guidade turer varav den ena kunde vi inte fota på. Vi skulle nämligen gå in i en slags uppblåst runt tält. Vi var väl kanske 20pers som satt i en fin liten cirkel i det där varma tältet. Han startade en projektor och hela himeln visade sig i taket. Samtidigt som han pratade så klickade han på en liten fjärrkontrol för att zooma in på specifika stjärnor och galaxer, tog fram namn på planeter och stjärntecknen. Det var väldigt lärorigt och han gjorde det på ett intressant sätt. När vi väl fick komma ut och andas så gick vi runt lite och kikade på annat tills nästa guidade tur började. På den turen pratade han lite om någon eldstad som blivit dittagen från något annat slott innan vi gick högst upp. De använder tydligen slottet nu till rymdgrejer och hade någon rymdkontroll grej... wow jag är duktig.

Eftersom vägarna var avstängda på vissa ställen (pga Ed Shereen konsert) och bussen tar olika vägar på helgerna så vandrade vi en annan väg för att lösa våra problem. Så vi gick ett ganska långt tag, var irriterade på att det var så sjukt varmt tills vi såg en taxi ståendes vid sidan. Lite diskret frågade vi honom om han var "in duty" eller inte, då han stod och putsade lite på den. Men jojomen! Han tog mer än gärna emot oss. Trevlig och rolig var han också. Vi sa hejdå till honom innan Berit gick hem och vi drog in till staden.
Det var ju liksom väldigt lägligt att ta en Irishcoffe när man faktiskt var på Irland. Det var groteskt... så Fred fick min också. Vi försökte undersöka de affärerna som var öppna som vi inte varit på, köpte en massa snask inför flygresan och tog sedan en svalkande öl medan vi vilade fötterna. Vi tog en annan väg, ut från staden för att undersöka bostadsområdet. Vi gick en brant jävla väg rätt upp med trappsteg och var helt slut när vi väl var uppe. Men wow, det var så värt. Man såg verkligen ut över heeeeeela staden, 7 kyrkor och alltså... kolla gräset. Så där satt vi, körde "Bean boozel" (ett slags spel där man ska äta bönor i olika sorter, varav det finns 2 av varje färg. En äcklig som t.ex smakar hundmat och en god som smakar chokladpudding. Men man vet inte vilken man får) som var en blandning av gott och fruktansvärt vidrigt, och provsmakade godiset inför resan.
Vi satt där ett tag, lapade sol och hade så otroligt trevligt! Åhhh, detta ställe saknar jag verkligen, att få kunna gå dit och bara andas. Wowowow!
Vi gick sedan hem för att äta middaaag! En fet oxbit, god brunsås, sparris och en super smarrig butternuttsquash gratäng med timjan... alltså gud den var så god! Berit kan hon!
Typ direkt efter maten gick vi ut, skulle egentligen ha gått och tjuvkollat på Ed Sheeran konserten uppe på "berget" men på puben istället... och stannade där till 3 tiden. Oops.
Det var live dj's där, fedt med ungdomar och inte bara massa gubbar som det varit överallt annars. Till en början satt vi själva ner, drack lite drinkar och snackade. Efter en stund märker vi hur en tjej framför oss tappar ner sin jacka från stolen. Fredrik petade på henne och räckte henne jackan. Det var ett halvt misstag, iallafall för Fredrik. För det visade sig att hon suttit där ett bra tag, ensam och druckigt... massor. Så hon var full som en alika. Hon drog upp mig att dansa med henne och grejer. Sköt bort alla snuskgubbar och killar som försökte komma på oss. Haha, det var helt underbart. Det roliga var ju också att Fredrik och jag bara gått dit för att ta en öl lite snabbt innan vi skulle kolla på Sheeran. Så var klädd i mjukiskläder och var osminkad. Ändå kom det fram killar, frågade vart jag kom ifrån, om jag hade kille, försökte få med mig att dansa och grejer. Jag menar, i Sverige kunde man vara uppklädd och ingen brydde sig. Så det visar vilken skillnad det är på länderna. Fy vad jag längtar tillbaka, vi hade så jääävla roligt varje dag! Kom somsagt hem nästan vid 3, måttligt fulla och väl redo för att sova efter att vi ska upp vid 5 igen.