Parislis

Halkbanan
JAG ÖVERLEVDE!
Gud vad jag var nervös när min lärare sa att vi skulle ha halbanan igår. Sov lite mindre än 3 timmar och gick upp vid 6. Åt en stor skål med gröt full med blåbär, borstade tänderna, sminkade mig och klädde på mig innan Fredrik skjutsade ner mig. Jag var väl där ca 10 minuter innan vi skulle för att verkligen försäkra mig om att jag inte missade något. Samtidigt som jag blev avsläppt blev en annan tjej det också. Sen kom de andra två efter några minuters mellanrum. Vi samlades och läraren berättade att vi fick välja ifall vi ville köra vägen dit/tillbaka själva, då det inte var ett tvång. Men två av dem valde att köra dit upp. Eftersom halkbanan fanns på två stället... 1 1/2 timme ifrån oss så åkte vi upp till Kalix då deras tydligen var den bästa. Resan tog dock kanske en kvart, halvtimme längre då vi körde på en lerig väg med många hål och det regnade. Vi pratade lite under resan och hade väldigt trevligt. Det var extra skönt att det bara var tjejer också.
 
Väl framme han läraren bara gå in och hämta en korg med fika innan det kom en till körskolebil och parkerade upp bredvid oss... då visar det sig att halkbanan råkat boka in oss båda, eftersom det var samma skola men olika kommuner... Så vi fick dela upp oss. Vilket gjorde att vi fick mindre tid på oss att hinna med allt.
Så vår grupp började med att sätta oss i ett rum där vi då skulle prata teori. Vi fick var sitt frågehäfte samt kaffe och macka. Var så nervös att jag inte hade läst i boken mer om hur bilar funkar då jag VISSTE att frågor om det skulle komma... men otroligt nog gick det bra! Hade inte steeeeenkoll men hade ändå rätt på alla frågor, förrutom en. Vi tjejer var väldigt jämna. Vi hade fel på "samma" frågor, hade koll på de andra och det kände bara bra. Och det var så skönt att få vet att man hade koll och att man faktiskt fick lära sig lite också. Efter att vi alla gått och kissat 3 gånger, diskuterat däck och hur bilar som är över-och understyrda funkar så blev det vår tur att få ut och åka. 

Vi var så otroligt nervösa... och så självklart skulle läraren säga:
- "Nu tänker jag vara lite Wild and Crazy och låta Anna börja" Mitt hjärta stannade till. Men jag gick fram, och jag gjorde precis det jag skulle! Vi skulle göra ett test på hur långt reaktionssträckan blev om man bromsar på olika sätt. Jag skulle bara pannbromsa. Sen skulle de bromsa utan att ABS:en gick i, sen pumpa bromsen utan att Abs gick in och sen bara motorbromsa. Nästa moment var att försöka rädda bilen från halka när bilen är överstyrd-respektive understyrd. Det var fan svårt, ingen av oss lyckades helt, men vi förstod iallfall hur man skulle göra. Vi han tyvärr inte göra mer än så. Så vi for hem igen. För er som är nyfikna på hur bilen vi körde såg ut så googlade jag fram en. Så vi körde en "SkidoCar" inte på olja. 
Så vi alla blev godkäääända!~ Så nu blir det väl förhoppningsvis teori prov och uppkörning snart. 
 
Var iallafall helt slut efter dagen. Men gick hem för att få sträcka på mig. Pratade med mamma och sen la jag och Fredrik oss och kollade serie i sängen. Sen hände det inget mer. Var dyngtrött och sov en massa iallafall.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress